1998:25

av BoLennart Anbäcken

om stöd till KHS

KMot 1998:25

KHS, Förbundet för Kristen Humanism och Samhällssyn, förlorade sin del av rikskollekt år 1995. Frågan uppmärksammades i kyrkomötet samma år i en interpellation, varvid många uttalade sig för att frågan om ett bidrag till KHS skulle lösas på "något annat sätt", exempelvis genom årliga bidrag. Det påpekades i debatten, att Svenska kyrkans kulturråd borde kunna ge ett bidrag. Även 1996 ansökte KHS på nytt om att få en rikskollekt. En ny ansökan har därefter sänts direkt till Svenska kyrkans kulturråd 1996. Några formella svar har inte erhållits.

Mellan KHS:s ordförande och kansli och kulturrådets sekreterare har frågan om ett anslag eller ett svar på ansökan tagits upp underhand. Vad som enligt uppgift hittills (juni 1998) har kommit KHS till del är ett bidrag om 20 000 kronor.

KHS torde vara en känd organisation för kyrkomötets ombud. Förbundets historia går tillbaka till Kristet samhällsliv, bildat 1918, och Kristen humanism, bildat 1937. De båda organisationerna förenades 1972, varvid det nuvarande namnet antogs.

KHS har sökt att - utan rikskollekt och utan årliga bidag - hjälpligt upprätthålla sin verksamhet på ideell basis och med hjälp av smärre bidrag från vissa fonder. Den anställda sekreteraren har erhållit reducerad tid, sommarmöten genomförs och årsbokens innehåll produceras nästan helt och hållet på ideell basis. Medlemmarna är flitiga att betala sina årsavgifter i tid och värvar nya medlemmar. Detta är dock inte tillräckligt. Alla frivilliga medarbetare förutsätter en koordinatör, någon som håller i arbetet på arbetstid. KHS framtid står därför i farozonen.

"KHS utgör ett omistligt inslag i floran av nätverk och rörelser inom kyrkan. Mångfalden är viktig i den andliga ekologin" (citat av Bo Nylund, KHS:s nuvarande ordförande).

KHS har under många årtionden utgjort en mötesplats mellan kristen tro och kultur- och samhällsdebatt. I KHS möts människor från olika trossamfund och från samhällets olika verksamhetsområden till dialog och gemenskap. Med respekt för människor av olika traditioner och synsätt erbjuds alltid vid KHS sommarmöten tillfällen att fira mässa, att delta i andakter och i olika gudstjänster.

På lokal nivå, särskilt i universitetsstäderna, finns en spirande lokal verksamhet i samarbete mellan enskilda församlingar i Svenska kyrkan och i Svenska Missionsförbundet. KHS och Danmarks församling i Uppsala stift anordnar exempelvis sedan några år tillbaka tillsammans ett trettondagsseminarium i Sävja kyrka.

Årsbok, sommarmöte och den spirande lokala verksamheten riskerar att slås ut om KHS inte erhåller bidrag. Slutsatsen är därför, att KHS, av särskilda skäl, bör erhålla del av rikskollekt eller rikskollekt eller bindande besked om ett anslag.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer jag

att kyrkomötet som sin mening ger Centralstyrelsen tillkänna vad som i motionen anförts om nödvändigheten av del av rikskollekt, rikskollekt eller annan form av årligt bidrag till Förbundet för Kristen Humanism och Samhällssyn, KHS.

Danmark, Uppsala den 17 juni 1998

BoLennart Anbäcken